S rozvojem územního celku, tudíž
města, je nutný i rozvoj požární ochrany, zejména požární techniky
v místě, a to i u dobrovolných hasičů, neboť tak malé město si nemůže
dovolit držet profesionální jednotku hasičů i v omezeném počtu. Zásahová
jednotka sboru dobrovolných hasičů v Mníšku pod Brdy, coby zařízení
města, užívala ke své výjezdové činnosti mimo jiné i vozidlo CAS 25 LIAZ,
které bylo nejprve zapůjčeno po zrušení závodního hasičského sboru
podniku Kovohutě Mníšek městu a poté odkoupeno za zůstatkovou hodnotu.
V té době bylo nutno s vozidlem starým 19 let něco ve směru oprav
udělat. Dilema bylo buď vozidlo nové, za přispění státu a ceně kolem 6
mil. Kč, státní dotace 2 mil. Kč, zbytek město, nebo oprava stávajícího
vozidla s možným příspěvkem Krajského úřadu Středočeského kraje. Po
posouzení možností zřizovatele tj. městem a sborem dobrovolných hasičů
bylo rozhodnuto o generální opravě vozidla LIAZ. Nutno
dodat, že požární technika dříve než se znehodnotí ujetými kilometry,
tak z velké části zkoroduje. Z rozpočtu města na požární ochranu byla na
podzim roku 2009 opravena podvozková část s hnacími agregáty ve výi 130
tis. Kč, za přispění Hasičského záchranného sboru Středočeského kraje ve
výi 50 tis. Kč. Další etapou byla obnova hasičské nástavby vozidla, již
značně zkorodované. Na tuto opravu byl požádán Krajský úřad
Středočeského kraje o dotaci ve výi 500 tis. Kč. I když naše jednotka
sboru dobrovolných hasičů poskytuje pomoc při mimořádných situacích i
obcím přilehlých regionů, nebyl náš požadavek vyslyšen. A to zhruba při
50 výjezdech ročně, je ze 2/3 poskytována pomoc mimo katastr města.
Jelikož se jednalo o podlimitní zakázku a nebylo třeba zadat tuto ve
výběrovém řízení, po zkušenostech a referencích, byla vybrána pro
rekonstrukci nástavby firma KOMET Pečky. Vlastní rekonstrukce byla
dodavatelem rozdělena do 3 etap podle finančních možností města.
Začátkem prosince 2010 bylo vozidlo předáno do opravy a během oprav
řešeny zásadní a nepředvídatelné problémy po rozebrání celého zařízení.
Během oprav bylo podniknuto několik návtěv u dodavatele k upřesnění
prováděných prací. Dá se říci, že vznikla zcela nová nástavba i
s kompletní opravou čerpacího zařízení. Vozidlo bylo předáno městu 23.
2. 2011. Po prvé prohlídce, hned na místě dodavatele bylo konstatováno,
že za daných finančních moností a potřeb hasičského sboru byl úkol
bezezbytku naplněn. Celková cena opravy nástavby činila 850 tis. Kč a
byla zcela pokryta městem. Po rekonstrukci vozidlo splňuje požadavky vyhlášky
ministerstva vnitra na zásahovou techniku tohoto typu. Za předpokladu
dobrého zacházení a náležité údržby vozidla je předpokládaná jeho
životnost asi 15 let. Nutno připomenout, že toto vozidlo je základním
technickým prostředkem k likvidaci téměř všech mimořádných situací, je
to taková malá hasičská zbrojnice.
Jiří Vlček st.
dlouholetý velitel
Rádi bychom na tomto místě poděkovali
těmto členům
JSDH Mníšek pod Brdy:
Jiří Vlček
st. - dlouholetý velitel sboru (Starou Vlčák)
- již není v jednotce
Jiří Vlček
ml. - strojník (Vlčák) - již není v jednotce
Josef
Dvořák - velitel.JSDH (Pepa)
Luboš Balej
ml. - velitel.družstva (Lupínek) - již není v jednotce
Michal
Balej - velitel družstva, strojník (Míša)
Josef Černý
- strojník (Drápalík)
Josef Černý
ml. - hasič(Pepíno) - již není v jednotce
Miroslav
Šrámek - strojník (Šrámoš)
Miroslav
Dvořák - hasič, strojník (Dvoříno)
Václav
Kovář - strojník
(Vendys)
Ing.
Miroslav Rousek - velitel drustva, strojník (Míííráá)
Lukáš Sosna
- velitel družstva - (Lukýno)
i
ostatním členům sboru, kteří mimo své povolání, na úkor svých rodin a
volného času bez ohledu na roční i denní dobu odpracovali zdarma stovky
hodin při údržbě a opravách nám svěřené techniky a věcných
prostředků (majetek městského úřadu). Tito členové v "polních
podmínkách" provedli např. výměnu čerpadla Liaz CAS
25, celkovou úpravu nástavby včetně výtlačné části Tatra 815, generální
opravu PPS 12, výměnu motoru a generální opravu nástavby včetně úprav na
T 138 CAS 32, běžné opravy plovoucích čerpadel a elektrocentrál,
průběžné opravy techniky a věcných prostředků po použití při zásazích a
ostatních činnostech. Těmito svépomocnými pracemi ušetřili
městskému úřadu při dnešních cenách výše zmíněných oprav mnoho set tisíc
korun, (nikdo to nikdy nepočítal). Zde
nejsou zahrnuty odpracované hodiny při zásazích (ve ztížených podmínkách
a v dýchací technice), výcviku a ostatních činnostech.
Dále bychom na tomto místě rádi
poděkovali za spolupráci a pomoc
HZS Středočeského kraje -
stanice Řevnice a ostatním okolním sborům.